Gympaskor på böcker läshjälpen

Läs inte (alltid) med gympaskorna på!

Ja, läsning kan vara svettigt. Men här är ett knep för att slippa att barnet klagar över att det är jobbigt att läsa: Skilj mellan träning och upplevelse!

Det finns många olika slags läsning, särskilt för skolbarn. Som förälder är det kanske inte något man tänker på i vanliga fall. Men ifall det finns ett barn där hemma som tycker att läsning är kämpigt kan det vara bra att tänka på – det öppnar nämligen dörrar för att göra läsningen enklare och roligare.

I runda slängar finns det tre olika sorters läsning som skolbarn möter:
1. Träning
2. Kunskapsinhämtning
3. Upplevelse.

Träning

Träningen behövs för att barnet ska få bra läskondition – kunna läsa mer flytande och tillägna sig längre texter. Det är den sortens läsning som kräver att man snörar på sig mentala gympaskor. Att vara envis och uthållig är en klar fördel. Har inte barnet dessa egenskaper automatiskt på just detta område finns det såklart knep att ta till.

Underskatta till exempel inte kraften i beröm och uppmuntran. Alla orkar springa/läsa lite längre om någon hejar på.

Gympaskor träning träningshantlar

Foto: 5 second Studio/Shutterstock

För barn som är i början av läsinlärningen kan man som förälder läsa tillsammans med sitt barn. Säga: ”Jag är med dig, vi fixar det här. Du läser ena sidan, jag läser andra.” Eller så läser man varannan mening. Det kan vara den sortens mjuka pushande som gör stor skillnad i långa loppet. Förr eller senare är barnet redo att stå på egna läsben.

Kunskapsinhämtning

Kunskapsinhämtningen handlar om förmågan att kunna ta till sig fakta. Som att läsa läxan och förstå den. Det kan vara lite av en uppförsbacke för många barn, men behöver inte vara det.

Det är nämligen läsning som gynnas oerhört av en utvecklad läsförståelse. Förmågan att förstå text kommer av att prata med andra om vad man läst eller om text man har lyssnat på. Förälderns bästa trick här är att vara frågvis och intresserad. Ju bättre läsförståelsen blir, desto lättare blir kunskapsinhämtningen. Det ena ger det andra.

 

Läsupplevelse

Läsupplevelsen är lite som adrenalinkicken under löpturen. Något som kommer som en oväntad glädjerush och ger ny energi. Det är här läslyckan står att finna, den som gör att barnet självmant kommer att plocka upp fler böcker för att söka nästa läshöjdare.

Flicka som läser Läshjälpen

Foto: Wavebreakmedia/Shutterstock

 Hur ger man då barnet bra läsupplevelser?

• Ge tillgång till lagom svåra böcker. Hitta något som passar ditt barns ålder och läsnivå. Handlar boken dessutom om något ditt barn gillar har du en nästan given succé.

• Ge också ibland alternativ till böcker om barnet behöver – tidningar inom barnens intresseområden eller serietidningar kan också ge en upplevelse av hur roligt det är att läsa.

• Tänk på upplevelsen, det är den som ska stå i centrum. Hur barnet kommer dit är inte lika viktig. Därför är högläsning (om barnet har spetsat in sig på att läsa Harry Potter men inte klarar det själv, varför inte högläsa?) och ljudböcker också lika bra som något annat. Det är själva glädjen i att uppslukas av en bra berättelse, att hissna av spänning eller leva sig in i huvudpersonernas öden och äventyr som är det viktigaste.

Och kom ihåg, det är allsidig motion som ger en riktigt vältränad läsare.