Här är din box!

Sommaren är snart här! Då gäller det att planera och ta beslut – så att sommaren blir så härlig som en tänkt sig. Passa på att göra svalkande smoothies och mumsig melonglass. Det blir massor av SUMMER FUN för ditt barn!

Att diskutera handlingen i boken med ditt barn är både roligt och lärorikt. Nedan finns frågor som kan hjälpa dig i diskussionen.

För nya medlemmar:
Om du nyligen fått din stora start-box så är det inte säkert att boxen som visas just denna gång är din ”Aktuella box”.

Läsnivå start: Evies magiska armband:Den förtrollade hundvalpen, av Jessica Ennis-Hill.
– Skulle du också vilja få ett magiskt armband? Vad skulle det ha för krafter och vad skulle du göra med det i så fall?
– Har du också hamnat i en situation där du inte kunde säga nej till någon av dina kompisar? Vad var det som gjorde det svårt att säga nej?

Läsnivå 1: Citronbiblioteket, av Jo Cotterill.
– Tycker du också om att skriva? Vad har du skrivit för något, och har du testat att skriva tillsammans med en kompis?
– Borde Calypsos pappa ha pratat mer med henne om Calypsos mamma? Vad tror du händer inombords om man inte pratar om saker som gör en ledsen?
– Vad är det egentligen som gör Calypso så upprörd med citronerna i biblioteket?

Läsnivå 2: Aldrig någonsin, av Tom Ellen och Lucy Ivision.
– Om du fick åka på skolresa med din klass, vart skulle du vilja åka?
– Har du också känt dig avundsjuk på någon av dina kompisar? Hur löste ni det?

Vad betyder de olika läsnivåerna? Läs mer här.

Tidningen
På MAKE:IT tipsar vi om svalkande smoothie, smarrig sorbet och mumsig melonglass. Ladda upp i kylen med följande ingredienser:

Melonglass
• Vattenmelon
• Glasspinnar

Sorbet
• 4 dl hallon
• socker
• citron
• ägg

Smoothie
• 125 g fryst mango
• banan
• apelsinjuice
• 125 g jordgubbar
• vaniljglass
• limejuice

Till läspausen

Brädspel
Vem tar sig runt nöjesparken snabbast?

Läppbalsam
Alltid bra att ha med sig!

T-shirt-bling
Snyggt tryck till barnets kläder.

Crazy Aarons Thinking Putty
Coolaste lekleran att forma och studsa med.